2012年11月28日 星期三

Maria Santos Gorrostieta

當我早上第一次看到以下的標題, 只看到女英雄, 心想有誰可以受得起這個稱號,於是我沒有細看內容.

勇敢對抗毒販 兩遇伏擊不死
21世紀女英雄 捨命救女遭棄屍



但, 晚上的時候, 我還是想看看女英雄是怎得來.
這一次, 我看得忍不住流下眼淚.
原來, 她真的以身作則, 勇敢對抗毒販. 在受害的一刻, 她亦以女兒為先.
我腦內有那麼一個景象閃過, 是女兒的恐懼心情,看著母親被人捉走. 這個影像, 是不是一世也不會離去?
不過, 在感受刑恐懼的同時, 我亦感受到勇氣, 是那份維護公義的心義, 她本是一名醫生, 想必定能為家人提供不俗的生活. 但她偏偏選擇在那個毒販橫行的地方做公職, 任職市長期間兩次受攻擊, 不但失去三個孩子的爸爸,更令自己中三槍, 帶便袋. 但她沒有退縮.
這條路會不會太難行?  世上願意這樣做的人有幾多?

她的行為感動我, 她所說的話更有激勵人的作用.

'But today, no. It is not possible for me to surrender when I have three children , whom I have to educate by setting an example, and also because of the memory of the man of my life, the father of my three little ones, the one who was able to teach me the value of things and to fight for them.

'I wanted to show them my wounded, mutilated, humiliated body, because I’m not ashamed of it, because it is the product of the great misfortunes that have scarred my life, that of my children and my family.'


'Despite my own safety and that of my family, what occupies my mind is my responsibility towards my people, the children, the women, the elderly and the men who break their souls every day without rest to find a piece of bread for their children.'

'Freedom brings with it responsibilities and I don’t dare fall behind. My long road is not yet finished - the footprint that we leave behind in our country depends on the battle that we lose and the loyalty we put into it.'
 

我想這便是領導人. 

我看到網上有人提到她留下了三個小孩, 但我對那幾個小朋友很有信心. 因為他們的媽媽爸爸, 真的以身教, 告訴他們在困難時候要怎樣生活. 小孩可能一時三刻不明白, 但父母留下來的這個遺產, 是不會失去的. 

對應今天的香港, 頭條提到那個消失的密室, 又或者高官如何處理兒女的國民教育事宜. 為什這個亞洲國際大都會,且高度安全的城市, 要找一個令我打從心底感到驕傲的傑出領導人物是如此困難? 



沒有留言:

張貼留言